Eco-driving
-för både plånbok och miljö

Kör båten “eko-nomiskt”och spara upp till 40 procent bränsle

- bra för både plånboken och miljön!

Eco-drivinG - intE bara hur du kör..

Du kan lära dig att köra mer bränslesnålt genom att träna på att trimma motorn och hitta rätt planingsläge - men vissa av teknikerna bakom eco-driving har faktiskt inte med själva körandet att göra.

Genom att hålla skrovet rent från påväxt glider båten bättre. Redan innan påväxten går att se med blotta ögat kan den påverka både bränsleförbrukningen och farten. Så vårt tips är att nästa gång du åker ut med båten - hitta en lugn vik, ta ett dopp och passa på att borsta av skrovet.

Se vår film om Eco-driving nedan.

Minska farten och kör rätt

Har du verkligen bråttom? Buller, fart och svallvågor hör på ett sätt ihop. En båt som körs mitt i planingströskeln låter mycket, drar mycket bränsle och gör som mest svall. Varje sparad liter är en vinst för både dig och miljön – bara genom att köra en motorbåt på rätt sätt kan du minska din bränsleåtgång markant - upp till 40 procent.


Om du har en båt som planar, se till att köra den antingen under eller strax över den så kallade planingströskeln (den fartgräns där båten börjar ta sig upp ur vattnet och ligga lite på ytan). Se till att komma över planingströskeln snabbt och lägg dig sedan i en marschfart som är lagom för din båt. Bara genom att dra av lite från toppfarten sparar du massor av bränsle. Se vår film för fler tips!

Eco-driving - en kort sammanfattning

Börja köra med helt nedtrimmad (eller intrimmad) motor och kom snabbt upp i planing. Sänk sedan gaspådraget och börja trimma upp (eller ut) motorn - du kommer att märka att hastigheten ökar och båten går bättre i vattnet. Olika båtar har olika marschfart men den brukar ligga någonstans runt 20 knop. Tänk på att båtens marschfart är inte samma som båtens maxfart. Håll koll på förbrukning och hastighet och var inte rädd för att prova dig fram, övning ger färdighet!

5 eco-drivingtips!

- Använd dina sinnen när du kör! Lyssna på motorljudet, känn efter om båten går plant och glider vattnet, titta på vattensprutet på sidan - det ska inte spruta längre fram än från den bakre tredjedelen av båtens längd.

- Undvik att köra i 12 knop även om det är hastighetsbegränsningen. I det läget är det bättre att sänka farten.

- Istället för att hela tiden ändra gaspådraget - arbeta med motortrim när du tar vågor och svänger

- Håll båtbotten ren från påväxt

- Kör inte omkring med onödig last och se till att lasta den last du har på rätt sätt (normalt i mitten på båten)

Att segla är förstås den ultimata“eco-drivingen”...

Segling är svårslaget ur “eco-driving-synpunkt”. Ett mer klimatsmart resande och semesternöje finns knappast. Den som seglar och undviker att gå för motor behöver inte heller oroa sig särskilt mycket över ökade bränslekostnader. Det spelar heller inte någon större roll om man vill ha en stor båt med plats för många - till skillnad från motorbåtar, som generellt drar mer bränsle ju större de är.

EN REN BÅTBOTTEN MINSKAR bränsleförbrukningen

En smutsig båtbotten gör att båten drar betydligt mer bränsle, det är lite som att köra en bil med handbromsen i. Genom att tvätta bort påväxten under båten kan man spara åtskilliga liter bränsle på en säsong. För att göra det lätt kan du genom att köra in i en grund vik, hoppa i och skrubba av botten med en svamp eller att nyttja någon av de båttvättar som numera ofta finns i hamnar och marinor. Det går också att ta upp båten under säsongen och högtryckstvätta den på land över en spolplatta, på så sätt tas det överblivna spillet som kan innehålla giftiga partiklar om hand..

Glöm inte propellrarna på din motor

Även skadade propellrar kan göra så att båten drar mer bränsle. Ta för vana att trimma upp motorn i höjdled och undersök skicket på dina propellrar regelbundet. De är lätt hänt att köra på något under ytan som ger ett litet hack. Extra viktigt är att propellerns framkant är i gott skick.

Mindre skador går ofta att åtgärda själv. Den kan knackas ut genom att använda två hammare. Håll den ena bakom som anslag och knacka försiktigt ut skadan – byt sida så att skadan blir mindre från båda hållen. Banka inte för mycket för då tunnas bladet ut. Du kan även ta en fin stålfil och slipa till de mindre skadorna. Efterbehandla sedan med fint sandpapper på en klots. Se till att det blir jämnt. Om det är större skador bör du vända sig till en marinverkstad eller byta propeller.

Flera av tipsen kommer från båtmiljö.se, läs mer om båtmiljö där!

Föregående
Föregående

SLUTA TANKA HAVET